18 miesięcy badań. 2,5 tys. godzin testów, 184 dni w Singapurze ST Engineering i jedno wyjątkowe nowe doświadczenie na pokładzie. Tak Air New Zealand podsumowuje wykonanie retrofitu kabiny pierwszego z 14 boeingów B787-9 Dreamliner, który w piątek (18 kwietnia) oficjalnie powrócił do bazy operacyjnej w Auckland.
Samolot spędził ostatnie 184 dni w Singapurze, otrzymując ostateczny blask nowej kabiny. Dreamliner został wyposażony w całkowicie nowe wnętrza kabiny, w tym nowe fotele Business Premier Luxe, przeprojektowane kabiny Business Premier oraz klasy premium i ekonomicznej. Samolot o rejestracji ZK-NZH jest pierwszym samolotem B787–9 we flocie linii, który przeszedł tę pierwszą na świecie, pełną modernizację od dziobu do ogona.
Według ST Engineering, modernizacja jednego samolotu zajmuje 40-osobowemu zespołowi od 30 do 35 dni, choć za kulisami projektu stoją setki innych osób - mechaników, techników i inżynierów. Natomiast „prototyp” samolotu zwykle stanowi większe wyzwanie ze względu na „złożoność projektu i wymagania certyfikacyjne”, a kolejne modernizacje są już o wiele łatwiejsze po rozwiązaniu tych początkowych wyzwań.
Przy modernizacji zmieni się i pozostanie jedna konfiguracja pokładu, ponieważ obecnie B787-9 linii ANZ mają dwie różne konfiguracje w trzech klasach podróży. Dziewięć samolotów zabiera na pokład 302 pasażerów, a reszta z nich 275 osób. Teraz B787-9 będą miały jedną konfigurację w czterech klasach podróży dla 272 pasażerów: czterech w klasie Business Premier Luxe (1-2-1), 22 w klasie Business Premier (1-2-1), 33 ekonomicznej premium (2-3-2) oraz 213 w klasie ekonomicznej, w tym 13 tzw. Skycouch™ (3-3-3) czyli rozkładanych do pozycji leżącej foteli. Chodzi o produkowany przez Recaro model Skycouch. Fotele te w zewnętrznych rzędach mają specjalne elementy, które po rozłożeniu tworzą całkowicie płaską powierzchnię i nie pozostawiają przerwy za poprzednim rzędem siedzeń. W ten sposób powstaje "łóżko" dla dwóch dorosłych osób.
Dyrektor ds. handlowych Air New Zealand Jeremy O'Brien mówi, że przybycie samolotu jest ekscytującym momentem w 85-letniej historii przewoźnika.
- Widok pierwszego z naszych 14 Dreamlinerów, które przeszły tę transformację, powracającego do domu, to ogromny moment dla naszych pracowników, naszych klientów i przyszłości Air New Zealand. Jesteśmy dumni, że możemy dostarczyć to nowe doświadczenie tym, którzy latają z nami na całym świecie. Teraz, gdy samolot wrócił na ojczystą ziemię, przejdzie ostatnie przygotowania, w tym testy nowego systemu rozrywki pokładowej i pełną próbę naziemną załogi, aby przetestować obsługę pokładową przed powitaniem klientów na pokładzie po raz pierwszy w połowie maja - powiedział O'Brien.
Drugi B787-9, który ma zostać wyposażony w nowe wnętrza, jest już w Singapurze, gdzie trwają prace. Do końca tego roku zostanie zmodernizowanych łącznie siedem samolotów. Natomiast wszystkie 14 boeingów B787-9 retrofit kabin otrzyma do końca 2026 r.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.